Rond 1908 liet de ZHESM de eerste electrische treinen in Nederland bouwen. Dit materieel heeft tot in de Tweede Wereldoorlog op de Hofpleinlijn gereden. Eén exemplaar staat nu prachtig gerestaureerd in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht.

 

 

Een ander exemplaar is in de oorlog meegenomen naar Duitsland, en daar bewaard gebleven. De wagen is in Klostermansfeld in 1992 gespot door Lino Lampers, een Nederlandse treinliefhebber. Deze wagen, de NS mBD 9952 (eerder mB 61) is destijds aangeschaft door het Spoorwegmuseum en beschikbaar voor dit project. We hebben de wagon terug naar Rotterdam gehaald en zullen ‘m restaureren in de wit met donkergroene beschildering van de jaren ’20. Met deze originele wagen op de originele plek is het beeld van de Hofbogen, Rotterdams hypermoderne stadsspoorlijn van ooit, straks weer helemaal compleet.

 

In juni 2015Hofpleintrein, interieur jugensdstil heeft een technisch onderzoek aan de wagen plaatsgevonden waaruit bleek dat zowel het frame van de wagenopbouw (de ‘bak’) als het ijzeren onderstel technisch gezien in redelijke staat verkeren. Nu deze in Rotterdam staat, zal verder technisch onderzoek worden uitgevoerd.

De wagen heeft aan de binnen- en buitenzijde een bekleding gekregen die niet lijkt op de oorspronkelijke. Deze moeten dus opnieuw gemaakt worden. Ook het interieur is verdwenen en zou opnieuw moeten worden gemaakt –aangepast aan de nieuwe bestemming van het rijtuig. Een aardig detail is wel dat aan de binnenzijde van ‘lichtkap’ (de lage opbouw met venstertjes op het dak) nog panelen aanwezig zijn met de originele Jugendstil-decoratie.

 

 

De wagen na aankomst in Rotterdam.