Rond 1908 liet de ZHESM de eerste electrische treinen in Nederland bouwen. Dit materieel heeft tot in de Tweede Wereldoorlog op de Hofpleinlijn gereden. Eén exemplaar staat nu prachtig gerestaureerd in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht.

 

 

Een ander exemplaar is in de oorlog meegenomen naar Duitsland, en daar bewaard gebleven. De wagen is in 1992 door een Nederlandse treinliefhebber gespot in Klostermannsfeld. Deze wagen, de mBD 9952 is ook eigendom van het Spoorwegmuseum en beschikbaar voor dit project. We willen het naar Rotterdam terug halen en restaureren in de wit met donkergroene beschildering van de jaren ’20. Met deze originele wagen op de originele plek is het beeld van de Hofbogen, Rotterdams hypermoderne stadsspoorlijn van ooit, straks weer helemaal compleet.

 

DSC00622new

In juni 2015 heeft een technisch onderzoek aan de wagen plaatsgevonden waaruit bleek dat zowel het frame van de wagenopbouw (de ‘bak’) als het ijzeren onderstel technisch gezien in goede staat verkeren. Wel heeft de wagen aan de binnen- en buitenzijde een bekleding gekregen die niet lijkt op de oorspronkelijke. Dit moeten dus opnieuw gemaakt worden.

 

Ook het interieur is verdwenen en zou opnieuw moeten worden gemaakt –aangepast aan de nieuwe bestemming van het rijtuig. Een aardig detail is wel dat aan de binnenzijde van ‘lichtkap’ (de lage opbouw met venstertjes op het dak) nog panelen aanwezig zijn met de originele Jugendstil-decoratie.

 

Hofpleintrein, interieur jugensdstil

 

Oude jugendstil decoratie in de wagon.