De ZHESM (Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij) voerde sinds 1908 niet alleen de eerste electrische treindienst in Nederland uit, maar bouwde ook het eerste grote bouwwerk in gewapend beton (de huidige Hofbogen) en was een cruciale factor in het onstaan van het forensenverkeer, door een snelle, comfortabele en frequente verbinding te bieden van Rotterdam naar Den Haag en de tussenliggende dorpen en bovendien naar de badplaats Scheveningen. ‘Onze’ wagen, de mB 61 pendelde van 1914-1944 dagelijks meerdere malen over de Hofbogen met forenzen van en naar de omliggende dorpen, of dagjesmensen naar Scheveningen, Den Haag, of Wilgenplas. Aan de wagen zijn nog altijd de verbouwingen te herkennen die zijn uitgevoerd in verband met de functie van de wagen in het vervoer van buitenlandse badgasten naar Scheveningen. De combinatie van trein en viaduct belichaamt aldus een majeur stuk technische en sociale geschiedenis dat niet alleen voor Rotterdam, maar wereldwijd van belang is.

In 1908, toen de eerste trein reed, kon men met deze trein in 23 minuten op Den Haag HS zijn. In 1909 kwam daar de uitbreiding naar Scheveningen bij. In Den Haag werd bij de Loolaan een knooppunt gebouwd vanwaar treinen naar Den Haag HS of naar Scheveningen konden rijden, zodat er ook rechtstreekse treinen van Hofplein naar het Kurhaus konden. Die reistijd bedroeg 36 minuten. De tak naar Scheveningen (over Wassenaar) is in 1953 gesloten en afgebroken; op het spoortrace ligt tegenwoordig de Landscheidingsweg. Voor het overige is de Hofpleinlijn nog altijd druk in gebruik, nu als metrolijn E van Rotterdam naar Den Haag. Alleen de beide eindpunten zijn anders: niet meer over de Hofbogen naar Rotterdam Hofplein en niet meer naar Den Haag HS maar van Rotterdam CS naar Den Haag CS.