VEEL GESTELDE VRAGEN

1.   Wat maakt deze trein zo bijzonder?
Het betreft hier één van de laatste twee overgebleven rijtuigen van de ZHESM, de spoorwegmaatschappij die vanaf 1908 de allereerste elektrische treinen van Nederland in bedrijf had. Deze treinen reden vanaf het eerste begin al over de Hofbogen. Het enige andere exemplaar dat nog bestaat is te zien in het spoorwegmuseum.
Ons exemplaar heeft een bagageruimte en is net iets anders. Het spoorwegmuseum heeft niet zelf de middelen of de intentie dit rijtuig te restaureren. Dit betekent dat het uiteindelijk gesloopt zal worden of vergaan, mits anderen zich erover ontfermen. En daar komen wij kijken. Wij zien een unieke kans de wagen met de Hofbogen te herenigen en daarmee een stuk Rotterdamse historie weer tot leven te brengen!

 

 

2.   Kan de trein nog rijden? Hoe gaan jullie hem transporteren?
Hij kan niet meer zelf over het spoor rijden. Ter plekke wordt het rijtuig los gemaakt van het onderstel en op een dieplader getakeld. Om vervolgens zo’n 585 kilometer over de weg vervoerd te worden, totdat hij in Rotterdam aankomt. Daar zal de trein voor restauratie worden gestald bij Stoom Stichting Nederland in het Kralingse Bos.

 

3.   Hoeveel geld kost dit allemaal?
Het transport met bijkomende kosten komt op € 16.500 en de kosten voor de restauratie zijn geraamd op € 200.000. Dit zijn bruto bedragen die onder te verdelen zijn in arbeid, materiaal, huur, etc. De stichting heeft zelf geen geld en probeert via sponsoring in natura, subsidies en crowdfunding acties de benodigde bedragen bij elkaar te krijgen.

 

4. Waarom zou er betaald moeten worden voor een geroofde trein? Zo staat het steeds in de krant.
We betalen niets voor de trein, maar de kosten die met het transport gemoeid zijn zullen we zelf moeten betalen en bestaan uit twee componenten. Dat maakt het relatief kostbaar.

Het Spoorwegmuseum heeft vlak na de ontdekking in 1993 de opdracht gegeven aan een particuliere werkplaats in Duitsland, om de trein daar te stallen. De intentie was ‘m snel naar Nederland te halen, maar dat is niet gebeurd. Door verandering van het beleid kwam de prioriteit bij andere treinen in de collectie te liggen. De werkplaats in Duitsland heeft er ondertussen 25 jaar op gepast en er is (minimaal) onderhoud aan gepleegd om te voorkomen dat de wagen zou vergaan. Een deel van de kosten zit ‘m in die langdurige stalling van het rijtuig. Juridisch is het uitgezocht en is er goed onderhandeld met de verschillende partijen.

Een andere component is het transport zelf. De wagon kan in principe zelf rollend over de rails vervoerd worden, maar maximaal slechts 30 kilometer per uur. Het is niet mogelijk om met deze snelheid te rijden op het overvolle Duitse en Nederlandse spoorwegennet. Het transport kan daarom uitsluitend via het water of via de weg, waarbij over de weg de meest voordelige oplossing is. Door de hoogte zal de trein over twee diepladers worden verdeeld. Het bovenste deel wordt zonder draaistellen op een dieplader getakeld worden en een tweede vrachtwagen vervoert de draaistellen. De hijswerkzaamheden in Duitsland en Rotterdam en het transport van twee afzonderlijke wagens hebben allemaal invloed op die kosten. We kunnen dat bij niemand claimen, die moeten we zelf voldoen. Uiteraard hebben we wel onderhandeld over een scherpe offerte.

 

5.   Het hele project is aardig ambitieus, is dat wel haalbaar?
Ja! Vanuit verschillende hoeken krijgen we positieve reacties. In de gemeenteraad is in februari 2018 zelfs unaniem een motie aangenomen ons project te ondersteunen. De gemeente heeft, nadat we zelf het eerste deel via een crowdfundings-actie hebben binnengehaald, een bijdrage gedaan voor het laatste stuk van het transport. Ook zal de gemeente in samenspraak met de nieuwe eigenaar van de Hofbogen ons straks gaan helpen met de onderhandelingen over de toekomstige plek op het dak. De gemeente gaat ons project echter niet volledig financieren. We blijven afhankelijk van giften, vrijwilligers en samenwerkingen met scholen en bedrijven. Een groot deel van onze tijd wordt besteed aan het benaderen van potentiële subsidieverstrekkers en bedrijven die middelen en/of materialen in natura willen verstrekken. Zie jij het rijtuig ook graag terugkomen op de Hofbogen en wil je iets bijdragen? Kijk dan hier en laat het ons weten via info@hofpleintrein.nl

 

6.   Wat gebeurt er met de trein, als hij op de Hofbogen staat?
Het belangrijkste doel van de stichting is dat het rijtuig straks weer op de Hofbogen staat, aan de buitenkant voorzien met van de originele jugendstildecoratie in combinatie met de kenmerken uit de jaren ‘20. We zijn in gesprek met de Horecavakschool over de mogelijke exploitatie. De wagen zal deels een monumentale/museale functie krijgen die bezoekers informeert over het verleden van de Hofpleinlijn en Hofpleintrein en kan deels worden ingericht als lunchroom of high tea restaurant.

 

7.   Ik heb ook leuk idee en wil graag helpen, kan dat?
Wij staan altijd open voor ideeën en kunnen op termijn wel wat helpende handen gebruiken. Het type hulp zal afhankelijk zijn van de fase waar het project zich in  bevindt.
Heb je een idee, of wil je in de toekomst meehelpen? Stuur dan een mail naar info@hofpleintrein.nl en laat in je bericht ook even weten op welk vlak je een bijdrage kunt leveren. Ben je goed in administratief werk, heb je een financiële of fiscale achtergrond en heb je maar incidenteel wat tijd? Ook dan is jouw hulp meer dan welkom! Heb jij, of ken jij een bedrijf dat het project met materialen of geld kan steunen? Laat het ons weten!

 

8.   Wat een gaaf initiatief!
Ik wil ook een bedrag doneren, hoe doe ik dat?

Dat is heel eenvoudig.
Ieder bedrag is welkom en kun je overmaken naar:

Stichting Hofpleintrein
NL33 INGB 0007 5127 55

Stuur vervolgens een mail naar info@hofpleintrein.nl en laat weten welk bedrag je hebt overgemaakt en hoe je wilt dat je donatie wordt vermeld op de website. Uiteraard kun je er ook voor kiezen anoniem te blijven. Je ontvangt een bericht per mail ter bevestiging.

 

9.   Wat is het belastingvoordeel voor donateurs aan een culturele ANBI?
De Stichting Hofpleintrein is actief op het gebied van cultuur/erfgoed en heeft een culturele ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) toegewezen gekregen.
Voor donateurs geldt daarmee een extra giftenaftrek. Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van de gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting.