De wagen bij aankomst in Rotterdam. 

Rond 1908 liet de ZHESM de eerste electrische treinen in Nederland bouwen. Dit materieel heeft tot in de Tweede Wereldoorlog op de Hofpleinlijn gereden. Eén exemplaar staat nu prachtig gerestaureerd in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht.

Ons exemplaar is in de oorlog meegenomen naar Oost-Duitsland, daar nog jaren gebruikt en bewaard gebleven. De wagen is in Klostermansfeld in 1992 opnieuw gespot door Lino Lampers, een Nederlandse treinliefhebber. Deze wagen, de NS mBD 9952 (eerder mB 61) is daarna in het bezit gekomen van het Spoorwegmuseum. Door een overeenkomst met hen aan te gaan kan de stichting nu volledig over de wagen beschikken.

De wagen heeft aan de binnen- en buitenzijde een andere bekleding gekregen die niet lijkt op de oorspronkelijke. Deze moeten dus opnieuw gemaakt worden. Ook het interieur is volledig verdwenen en dient opnieuw gemaakt te worden–aangepast aan de nieuwe bestemming van het rijtuig. Een aardig detail is` dat aan de binnenzijde van de ‘lichtkap’ (de dakopbouw met raampjes) nog panelen aanwezig zijn met de originele Jugendstil decoratie.

Hofpleintrein, interieur jugensdstil


Filmpje van 3D scan en klikmodel van de wagen bij aankomst, mede mogelijk gemaakt door Ardito.
Hieronder hetzelfde filmpje voor op de telefoon.

 

In juni 2015 heeft een technisch onderzoek aan de wagen plaatsgevonden waaruit bleek dat zowel het frame van de wagenopbouw (de ‘bak’) als het ijzeren onderstel technisch gezien in redelijke staat verkeren. Nu deze in Rotterdam staat, zal verder technisch onderzoek worden uitgevoerd.

De wagon is over de weg terug getransporteerd naar Rotterdam en wordt momenteel gerestaureerd door scholengemeenschap LMC en vrijwilligers. De buitenkant van het rijtuig zal worden terug gebracht in de beschildering van de jaren ’20: donkergroen met wit inclusief sierlijke jugendstil ornamenten.

Aan de hand van de museale uitstraling, uitleg in de trein en een buitenmuseum met QR-codes worden bezoekers op de hoogte gebracht van het Rotterdamse karakter van dit bijzondere vooruitstrevende en innovatieve project. Door deze unieke en originele wagen op haar oorspronkelijke plek is het beeld van spoorviaduct de Hofbogen, Rotterdams hypermoderne stadsspoorlijn van ooit, straks weer helemaal compleet.